Witajcie ;) Dzisiaj chciałabym przedstawić Wam mój najświeższy, jeszcze ciepły wypiek. Tak się złożyło, że ten tydzień będzie pod znakiem samych słodkości ;) Dziś szarlotka a już niebawem.... Zobaczycie ;)
Szarlotka jest na kruchym spodzie z jabłkami LOBO i z dodatkiem kiwi. Kiwi nadaje delikatnego tropikalnego i kwaśnego smaku. Ciasto przygotowywałam ręcznie, bez pomocy miksera. Jestem zdania, że wyrabianie ciasta rękoma (oprócz początku, najpierw siekamy) daje możliwość obserwowania ciasta i wtedy lepiej wiemy kiedy jest gotowe.
Ciasto można przygotować dzień wcześniej i trzymać je w lodówce. Surowe ciasto możemy przechowywać do 4 dni, chyba że je zamrozimy ;) 



Tortownica, w której piekłam ma 24cm średnicy. Zaraz po przygotowaniu jabłek, nastawiamy piekarnik na 180'C grzanie góra/dół. Przed pieczeniem należy blaszkę nasmarować masłem, zarówno spód jak i boki ( nie za dużo masła!).
Składniki:
* 250 gramów bardzo zimnego masła ( cała duża kostka ma 200gramów)
* 300 gramów mąki pszennej tortowej
* 200 gramów mąki krupczatki
* 2 żółtka
* 2/3 szklanki cukru pudru ( moja szklanka ma 250ml)
* 1 kopiata łyżka gęstej, kwaśnej śmietany 18%

* 1,3kg jabłek np. Szara reneta/ Lobo/ Makintosz/ Antonówka
* 2 - 3 szt. kiwi
* 1/2 soku z cytryny
* cukier - według własnych upodobań ( ja użyłam dwóch kopiatych łyżek cukru białego, można zamienić na brązowy)
* 1 łyżeczka cynamonu
* 1 łyżeczka skrobi ziemniaczanej



Jabłka obieramy, kroimy w drobną kostkę. Kiwi kroimy w pół plastry. Przekładamy na patelnię ( nie musimy używać tłuszczu, ważne aby jabłka poddusić). Dodajemy resztę składników i dusimy przez ok. 10-12 minut.
W tym czasie nastawiamy piekarnik i zabieramy się za przygotowanie ciasta.



Masło kroimy w kostkę ( pamiętajmy aby masło było naprawdę zimne).Mąkę pszenną i mąkę krupczatkę łączymy z masłem i siekamy. Można siekać nożem lub łopatką metalową. Ja preferuję łopatkę, jest bardziej poręczna i wygodna. W momencie gdy mąka razem z masłem utworzy piasek, robimy wgłębienie. Dodajemy cukier puder, żółtka i śmietanę.
Wszystko razem łączymy nadal siekając. Kiedy składniki wyraźnie się połączą, a ciasto będzie bardziej zbite możemy wyrabiać je rękami. Nie długo, minutę, dwie i tworzymy zwartą kulę. Kulę dzielimy na dwie części, jedną większą drugą mniejszą. Mniejszą kulkę ciasta zawijamy szczelnie w folię spożywczą ( to ciasto będzie nam potrzebne na dekoracje) i wstawiamy do lodówki.

Ciasto wałkujemy na grubość 3 - 4 mm. Rozwałkowane ciasto przekładamy do tortownicy. Jeżeli podczas przenoszenia, ciasto się nam porozrywa, możemy potem je dolepić. Dno i boki tortownicy po wylepieniu ciastem, nakłuwamy widelcem. Tak przygotowaną blaszkę wkładamy do piekarnika. Podpiekamy spód przez ok. 20-30 minut w 180'C grzanie góra/ dół. Po 20 minutach musimy obserwować, czy spód zrobił się lekko złoty. Jeżeli tak, możemy wyjąć blaszkę. UWAGA: nie wyłączamy piekarnika.



Na jeszcze gorące ciasto, wykładamy jabłka z kiwi. Resztę ciasta, które odłożyliśmy do lodówki, używamy do dekoracji - kroimy w paski, trzemy na tarce lub wylepiamy kwiatki i układamy na wierzchu. Tak przygotowaną szarlotkę, wkładamy do gorącego piekarnika. Nastawiamy czas na 50 minut. Po upływie 45 minut obserwujemy szarlotkę - jeżeli ma ładny rumiany kolor możemy wyłączyć piekarnik. Szarlotkę zostawiamy w piekarniku, przy uchylonych drzwiczkach. Studzimy ok. 20 minut. Kroimy dopiero po całkowitym wystudzeniu.




1 komentarz:

  1. Zapraszam do grupy wsparcia blogerów, gdzie można promować swoje blogi, kanały, fp i instagram. Jeśli masz ochotę dołączyć - zapraszam 🙂 https://www.facebook.com/groups/2578124759169911/

    OdpowiedzUsuń